keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

Kelpaako vuoden 2016 Näyttötutkinto-opas vain vessapaperiksi reformin jälkeen?


Tutkintotoimikunnalla on nyt merkittävä rooli. Sen tehtäviin kuuluu mm. tutkintojen laadun varmistaminen, niiden kehittäminen ja sopimukset niiden järjestämisestä. Tutkintotoimikunnat ovat merkittävä toimija sekä tutkintojen suorittajien, tutkintoja järjestävien oppilaitosten että työelämän tarpeiden näkökulmasta. Siis tällä hetkellä - reformin jälkeisestä maailmasta ei vielä tiedä.

Tutkintotoimikunnat ovat merkittäviä vallankäyttäjiä
Tutkintotoimikunnat arvioivat oppilaitosten osalta, onko näillä kyky ja edellytykset järjestää tutkintoa. Näin ollen tutkintotoimikunnilla on iso valta - ja myös vastuu - oppilaitosten toimintaan.
Tutkintotoimikuntien työ tähtää siihen, että työelämä saa oikeaa osaamista käyttöönsä. Tutkinnot mittaavat osaamista suhteessa tarvittavaan osaamiseen nyt ja tulevaisuudessa. Meidän kokemuksemme mukaan näyttötutkintomestareina on usein eläkkeelle jo jäänyt alan edustaja. Miten tällöin varmistetaan riittävä tulevaisuuteen suuntautuminen?
Ovatko tutkintotoimikunnat riittävästi ajan tasalla työelämän tarpeista, varsinkin tulevaisuuden tarpeista? Ja seuraako tutkintotoimikunta riittävästi myös arvioijien kykyä niin, että tutkinnot varmasti palvelevat työelämää?
Työelämä muuttuu nopeasti. Pystyvätkö Tutkintotoimikunnat pysymään riittävästi mukana tässä murroksessa? Toisaalta: pystyykö kukaan muukaan?
Miten reformissa käy tutkintotoimikunnille - ja meille tuleville näyttötutkintomestareille?
Toimikuntien tehtävä on ollut kolmivuotinen, mutta nyt toimintakausi on vain kaksi vuotta, sillä sitten tulee se suureen ääneen ilmoitettu reformi! Kukaan ei vielä tiedä miten toimikunnille tulee tapahtumaan 1.1.2018 jälkeen - tai sitä ei ainakaan kerrota.
Toimikunnilla on alussa mainittu tehtävä ja varmaan jollakin taholla se on reformin jälkeenkin hanskassa, mutta kenellä? Käy vain mielessä, että mikä taho voi ottaa kopin tästä kaikesta - ellei se ole tämä jo olemassa oleva toimikunta yhdistettynä muihin toimikuntiin, koska opintoja yhdistetään. Se ainakin lienee itsestään selvää, että tutkintotoimikuntien määrä vähenee huomattavasti nykyisestä 91stä.
Myös Näyttötutkintomestarien koulutuksen tulevaisuus on kysymysmerkki. Mielenkiinnolla jäämme odottamaan, onko meidän vaivannäöstä ollut mitään hyötyä, tarvitaanko enää NTM-osaajia. Tämänhetkinen tilanne taitaa olla niin, että Näyttötutkintomestareista on ollut jopa pulaa (viittaamme tässä em eläkeläisten toimimiseen näyttötutkintomestareina).
Miten reformissa varmistetaan näyttötutkintojen laadun säilyminen?
Ammatillisen koulutuksen reformin yksi päätarkoitus on yhdistää nuoriso- ja aikuiskoulutus. Tämä antaa oppilaitoksille mahdollisuuden myös näyttötutkintoihin nuorisoasteella. Miten varmistetaan henkilöstön riittävät tiedot näyttötutkintojärjestelmässä?
Ammatillisen koulutuksen rahoitusta leikattiin paljon ja näyttötutkinnon suorittaminen on yksi halvimmista tutkinnon suorittamistavoista. Onko oppilaitoksilla tällöin paineita ottaa näyttötutkintoihin opiskelijoita, joille se ei ole sopiva vaihtoehto?
Näyttötutkintojen määrän kasvaessa myös Tutkintotoimikunnan työ kasvaa moninkertaiseksi. Ovatko Tutkintotoimikunnat ja niiden työtä tuntevat henkilöt päässeet riittävästi osallistumaan reformin suunnitteluun ja päätöksentekoon?
Iso kysymys onkin Tutkintotoimikuntien asema reformin tultua voimaan. Lakkaavatko ne kokonaan olemasta? Kuka sitten vastaa laadusta niin työelämän, oppilaitosten kuin tutkinnon suorittajienkin suuntaan?
Mitä tapahtuu kun reformi saa lainvoiman?

Reformin jälkeen aikuiskoulutuksen ja nuorisokoulutuksen raja hämärtyy. Aiheuttaako se esimerkiksi sitä, että aloitettuaan koulutuksensa nuori ei saakaan sitä nopeasti valmiiksi vaan jatkaa esimerkiksi tauon jälkeen aikuiskoulutuksen puolella. Nuoret voivat myös alkaa valitsemaan sellaisia opintopolkuja, joissa ei ole sinällään järkeä.Toisaalta nopeasti etenevät opiskelijat voivat hyödyntää molempia voimavaroja. Pelkään myös sitä, että joissakin valintatilanteissa ryhmäkoko voi kasvaa liian suureksi. miten silloin saadaan järjestettyä oikean tasoinen näyttö kaikille. Voiko syntyä tilanteita, joissa odotetaan vain ainoastaan sitä hetkeä, että pääsee näyttöön? Kaikki tämä saa aikaan myös tutkintotoimikunnalle aivan uusia haasteita valvonnan osalta. Koulutukseen, tutkintoihin ja muuhun toimintaan täytyy saada riittävän yhdenmukainen ja selkeä termistö. Arvioijien joukosta täytyy ehkä löytyä myös enemmän moniosaajia esimerkiksi sen takia, että tutkintoja yhdistetään. Onko kukaan ajatellut myös sitä, että kuinka paljon liiallinen määrä työssä oppijoita voi aiheuttaa kestämättömiä paineita niille, joiden aikataulut ja tuotannolliset odotukset ovat jo liian suuret. 
Kirjoittaja: Ruuhkasuomi

8 kommenttia:

  1. Työelämän edustaja antoi palautetta juuri siitä, että heillä on välillä epäselvää, mitä nuorten osalta tutkinnon vaatimukset oikein ovat. Työntekijäedustaja kuvasi kokemustaan, että nuorilla hukassa se oleellinen ja työpaikalla tunne "lastentarhameiningistä" suhteessa aikuisiin, näyttötutkinnon kautta ammattitaitoa hakeviin.
    Reformi tulee selkeyttämään ainakin hoitoalalla näyttötutkinnon arviointitilanteita eli kaksikantaisuus vähentää paperisotaa ja helpottaa fyysisiä tilanteita. Samalla nuorten ja aikuisten tutkintojen muutos yhteneväiseksi auttaa hahmottamaan paremmin, mistä on kyse käytännön kentänä kannalta. Toisalta työntekijäedustaja totesi, että onneksi hän ei joutunut lukemaan ns. yhteisiä aineita, ei olisi enää jaksanut. Toisaalta ahkera nuori, jolla on paljon jo kesätyön kautta alan kokemusta pääsee käytännössä näyttämään osaamistaan.
    Tutkitotoimikunnan tehtävä on oppilaitosten ohella valvoa laatua ja sitä, että tutkintojen järjestäjä oikeasti pystyy työelämää palvelevan tutkinnon järjestämään. Tässä suhteessa hoitoalan näkökulmasta on jääty vähän kelkasta.
    Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen työhön vaikuttaa monia maailmanlaajuisia ja paikallisia tekijöitä, jotka muuttavat sitä toimintaympäristöä, jossa ammattilainen toimii. Väestön - erityisesti vanhusväestön, informaation, yhteyksien ja luonnonkulutuksen lisääntyminen sekä tekniikan ja informaatioteknologian kehitys, globalisoituminen ja kestävän kehityksen toteuttaminen vaikuttavat siihen, että ihminen, työ, työmarkkinat ja yhteiskunta muuttuvat. Kun sosiaali- ja terveysalan reunatekijät muuttuvat, muuttuu myös alan ammattilaisen työ. Ainakin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen olisi kyettävä mukautumaan muutoksiin, jotta hän pystyisi vastaamaan niihin tarpeisiin, joita uudenlainen yhteiskunta luo.
    Keskeisenä tulevaisuuden haasteena sosiaali- ja terveydenhuollossa tulee olemaan suurten ikäluokkien ikääntymisen tuoma haaste ja siihen valmistautuminen. Tämä haaste tulee kahdessa aallossa: ensimmäinen aalto tulee 10 - 15 vuoden kuluttua suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle ja toinen aalto 20 - 25 vuoden kuluttua suurten ikäluokkien alkaessa tarvita hoitoa ja hoivaa. Yleisesti ottaen asiantuntijat näkevät tulevaisuuden synkkänä, joskin myös haasteellisena (Metsämuuronen 2015;www.mol.fi/esf/ennakointi/SOTEKELR.htm: )

    VastaaPoista
  2. Reformi, rahoituksen leikkaus, nuorisoasteen ja aikuiskoulutuksen yhdistyminen jne.jne. Kaikki tämä kuulostaa ajoitetun niin väärin kuin olla ja voi. Samaan aikaan toisen asteen koulutuksen rahoituksen pienentäminen ja sitä myöden resurssien kokonaisvaltainen karsiminen ei ainakaan helpota reformin täytäntöön panoa. Taas haukataan liian iso pala. Tämän päivän Iltasanomissa Kelan johtaja myönsi heillä tehtyjen uudistusten menneen pahasti mönkään. Joudutaanko reforminkin osalta toteamaan samoin ja yhtä lyhyen käytännön toiminnan jälkeen?

    Tutkintotoimikunnille varmaankin tulee lisää työtä nuorisoasteen mahdollisesti muuttuessa näyttötutkinnon piiriin. Tutkintotodistusten alkekirjoittamista ainakin riittää ☺ ja laatua todellakin pitää valvoa; vastaavatko esimerkiksi hiusalan tutkintotilaisuuksissa tehtävät työkokonaisuudet enää työelämän todellisia tarpeita?
    -Päivi Lakso-

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Hyvä kirjoitus, joka herätti kysymyksiä ja kiukkua. Jotenkin liian paljon avoimia kysymyksiä ja reformiin on aikaa vähän yli puoli vuotta. Tällä hetkellä on tarkkaa kuka arvioi, mutta miten on reformin jälkeen? Onko NMT-osaajille enää tarvetta? Blogissa oltiin myös huolestuneita siitä, että työssäoppiminen lisääntyy jo kiireellisissä työpaikoissa. Toivottavasti työssäoppijat eivät ole vain apukäsiä, vaan saisivat hyvää, laadukasta ohjausta.
    -Mari Vartiainen

    VastaaPoista
  5. Minä olin Puutarha-alan tutkintotoimikunnan info-tilaisuudesta 23.3.2017. Siellä kerrottiin samoja asioita kun oppilaitoksemme kehittämispäivänä 20.3. - olivat vielä silloin muistissa. Tutkintotoimikunnan rooli on meidän alalla suoritusrekisterin pitäminen (vielä tänä vuonna kun ei ole vielä KOSKI järjestelmä käytössä joka tekee sen turhaksi.) He seuraavat että henkilökohtaistamisprosessit ovat kunnossa oppilaitoksissa jotka järjestävät koulutuksia. Tekevät arviointien oikaisuja ja seuraavat tutkintoprosessien laatua mm. vierailemalla tutkintotilaisuuksissa. Yhteyttä tutkintotoimikuntaa pidetään sähköpostin välityksellä.
    Mielenkiintoista oli kun luonnonvara-alan opetusneuvos Anne Liimatta kysyi meiltä kuka tietää miten reformi muuttaa koulutuksen järjestäjien arkea. Minä nostin käden pystyy sen kummempia ajattelematta. Hän herätti minut sanomalla että on hienoa että jotkut tietävät ja myönsi oman tietämättömyytensä….. Laittoi minut pohtimaan kuka omassa oppilaitoksessammekaan tietää ja tietääkö/osaako kukaan ennakoida edes SOTEn vaikutuksia!
    Opetusneuvos painotti puuttuvan osaamisen hankinnan tärkeyttä.
    Selkeä muutos aikaisempaan alallamme on yhteistenaineiden korin kapeneminen noin 10osp ja vapaasti valittavat opinnot 10osp siirtyy integroituen ammattiaineisiin.
    On vielä pidettävä mielessä että tutkinnon suoritusaikaa ei määritellä! -Heidi Stubb-

    VastaaPoista
  6. Itse uskon että NTM osaamiselle on jatkossakin tarvetta. Nimike saattaa olla eri mutta tutkintojärjestelmän hallitsijoille on varmasti edelleen tarvetta. Vaikka reformi muuttaa paljon en jaksa uskoa että koko nykyistä näyttötutkintojärjestelmää lähdetään romuttamaan. Se mikä kirjoituksessa pisti minulla erityisesti silmään oli eläkeläisten käyttäminen näyttötutkintomestareina. Meidän alallamme ei tälläistä käytäntöä ole vaan näyttötutkintomestarit koulutetaan alalla työskentelevien asiantuntijoiden joukosta. Miten varmistetaan tietojen ja taitojen ajantasaisuus kun tuntuu että siihen ei välillä itsekkään pysty vaikka yrittää päivittää aktiivisesti? -Maija Sulonen

    VastaaPoista
  7. Hyvä kirjoitus. Laittoi taas miettimään tulevaisuutta ja reformia. Koulutusuudistuksiahan on aina ollut ja aina niistä on selvitty. Kaksi asiaa uudistuksissa on kuitenkin ollut yhteistä, miten niihin on reagoitu, kun katsotaan taaksepäin: Asiat oltaisiin voitu suunnitella ja tehdä paremmin, ja ”se vanhempi malli on aina ollut parempi”. Tutkintotoimikuntien työ on tärkeää näyttötutkintojen valvojana. Eniten minussa kuitenkin herättää kysymyksiä paineet työssäoppimisessa, sen toteuttamisessa, opiskelijoiden ohjaamisessa ja arvioinnissa.
    Laura Alen

    VastaaPoista
  8. Reformi muuttaa koulutuksia näyttötutkintojen suuntaan, joten uskon NTM-koulutuksesta olevan hyötyä reforminkin jälkeen. Mutta kuten kirjoituksessakin pohdittiin, kuka todellakin vastaa tutkintojen laadusta reformin tultua voimaan. Jatkossa on kaksi arvioijaa, mutta onko missään otettu kantaa, pitääkö jommalla kummalla arvioijalla olla "NTM" tai vastaava osaaminen?

    VastaaPoista