keskiviikko 31. toukokuuta 2017

Ajatuksia näyttötutkintojen ohjauksesta

Ajatuksia näyttötutkintojen ohjauksesta

Aika: Henkilökohtaistamiseen kannattaa käyttää aikaa, panostaa yhteen tutkinnon suorittajaan kerralla kunnolla ja selvittää juuri hänen a) soveltuvuus ja b) tutkinnon rakenteen tuntemuksensa. Vanha motto "Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee siis aina vain. Dialogi tutkinnon suorittajan kanssa, keskustelu ihmiseltä ihmiselle sekä jokaisen arvostus yksilönä palkitsevat tutkinnon suorittamisen vaiheessa kaikkia osapuolia.
Tutkinnon suorittaja on aina oman osaamisensa asiantuntija, jolla on jo hallussaan keinot selvitä opinnoistaan. Keinojen selvittäminen ja oppimisen haasteet ovat lähes aina ratkaistavissa moniammatillisena yhteistyönä. Näin saadaan henkilökohtaiseen suunnitelmaan mukaan ne parhaat ratkaisut, joilla osaamisen vaatimukset ammattitaidon ja tutkinnon perusteiden näkökulmasta toteutuvat. Samalla tutkinnon suorittaja itse pääsee vaikuttamaan siihen, mitä?missä?milloin? ja hänet vastuutetaan omasta osuudestaan. Kukaan muu ei voi hänen puolestaan valita keinoja ja ratkaisuja,, vain hän itse. Näin myös vältytään siltä, että tehdään puolesta.
Eilen nousi valokeilaan ennakointi ja dokumentointi. Mitä ei ole kirjattu, sitä ei ole tehty pätee tässäkin. Tarkkuutta kannattaa vallia sillä pieteetillä, millä tavoin asiat on kirjattuna Järjestämissuunnitelmaan. Se toimii laatukäsikirjana kaikkiin suuntiin ja luo uskottavuutta tutkinnon suorittajan ja tutkinnon järjestäjän ja työelämän näkökulmasta. Samalla arvioinnista tulee läpinäkyvää ja tasapuolista. Tehdään niitä asioita, jotka on suunnitelmassa luvattu.
Maahanmuuttajaopiskelijan arvioinnin haasteet ovat monelle tutkinnon järjestäjälle ja työelämänedustajalle tuttuja. Hyviä vinkkejä saa AiHe- projektin (2004) oppaasta ”Ohjaus näyttötutkinnon ja valmistavan koulutuksen henkilökohtaistamisessa. Ohjaus työ tavaksi- videoon liittyvä käsikirja. Ja näistä: http://www.oph.fi/download/46585_opiskelijan_arvioinnin_hyvia_kaytantoja.pdf
Ja
Aina on muistettava se, että kaikille tulee turvata samat mahdollisuudet suorittaa tutkinto, oli kieli mikä hyvänsä suomen lisäksi (OPH:n määräys 47/011/2000). Usein riittää se, että on itse kiinnostunut toisesta ihmisestä, ei tarvitse tietää kaikkea ja kannattaa aina kysyä asioista suoraan ja loukkaamatta. Henkilöä voi pyytää itse kertomaan omasta taustastaan, työ- ja koulutushistoriastaan ja miten hän on itse ajatellut tutkinnon suorittamisensa hoitaa. Kannattaa muistaa, että ohjaustilanteisiin kohdistuu paljon odotuksia, kuten eilen kuulimme esimerkkejä. Joissa kulttuureissa opettajan ja kouluttajan odotetaan tekevän päätökset puolesta, ns. kollektiivisissa kulttuureissa yksilöllisyyden sijaan painottuu yhteisöllisyys.
Mutta kuten eilen kuulimme, me otamme kantaa vain niihin tosiasioihin, joilla on vaikutusta ammattitaitoon, riittävään kielitaitoon sekä tutkinnon perusteiden suorittamiseen. Jos ko. henkilö suoriutuu työtehtävistään arvosanalla K3, se on riittävä näyttö hänen ammattiosaamisestaan. Kielitaito on tärkeä osa kotoutumista ja kuulumisiesta omaan työyhteisöön. Hoitoalalla kielitaidon tulee olla sellainen, ettei pääse syntymään väärinkäsityksiä hoito-ohjeista (lääkitys, lääkelaskut) eikä asiakkaan ilmaisemista tarpeista (kipu, lääkkeisiin liittyvät oireet). Kannattaa muistaa, että ei me itsekään puhuta kirjakieltä.

Omilla tutkinnon suorituspaikoillani työelämän edustajat olivat sitä mieltä, että heidän parhaat työntekijänsä tulivat monikulttuurisesta taustasta ja asenne työhön ja asiakkaisiin oli todella hyvä, arvostava sekä ihmisarvoa kunnioittava.
Kirjoittaja: Seija / MPV

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti