keskiviikko 23. elokuuta 2017

Eletäänkö virtuaalimaailmassa?


Tulevaisuudessa on suunnitteilla luoda joustavia pedagogisia ratkaisua, joita voidaan toteuttaa mobiiliohjauksen, robotiikan, automaation, simulaation, virtuaalisuuden ja muiden ohjelmien avulla. Jospa sanomme niin, että näistä suurimman potentiaalin antaa virtuaalimaailma.

Tutkintotilaisuuksissa (näytöissä) virtuaalimaailmaa voidaan hyödyntää useilla ammattialoilla. Kädentaitoa vaativissa ammatteissa voidaan simuloida erillaisia työtehtäviä jotka vielä nykyään suoritetaan normaalissa reaalimaailmassa. Simulaatio-ohjelmat ja virtuaaliympäristöt säästävät materiaalikuluissa huomattavia summia esim. rakennusalalla. Virtuaaliohjelmilla avulla voidaan antaa myös lisäopetusta sitä tarvitseville esimerkiksi itsenäisen opiskelun tueksi.

Virtuaaliympäristössä käytetään apuna esimerkiksi virtuaalilaseja ja puettavia liikeantureita. Perinteisesti sähköasentajan tutkintotilaisuus suoritetaan työmaalla. Virtuaalitutkintotilaisuuden voi tehdä lähes missä vain. Lisäksi se voidaan tehdä  opiskelujen suhteen oikeaan aikaan esim. talon rakennuksen eri rakennusvaiheet huomioiden, koska oikeassa elämässä näitä oikeita työtehtäviä voi tulla väärään aikaan opiskelijan opiskelun suhteen. Jotta arviointi onnistuu, arvioijalla on myös virtuaalilasit päässään ja hän näkee opiskelijan työn eri suunnilta. Tulevaisuudessa laseihin voisi asentaa vielä videoinnin, jonka avulla työtehtävä voi katsoa uudelleen. Virtuaalitehtävässä voi olla myös neuvova mahdollisuus tai siihen voi liittää erilaisia ongelmatilanteita tehtävän kuluessa. Virtuaalimaailmassa työtehtävä, lähtökohdat ja ongelmakohdat on mahdollista tehdä kaikille tutkintotilaisuuteen osallistuville samoiksi ja näin myös arviointi osallistujien kesken on tasapuolisempaa.

Tämähän kuulostaa jo liian hyvältä? Voisiko olla niin, että virtuaalimaailma hävittää motoriset liikeradat ja lihasvoiman, jotka oikeasti kehittyy oikeissa työtehtävissä. Virtuaalilasien silmien rasitus saattaa vaikuttaa tehtävän suoritukseen. Entä sitten sosiaaliset suhteet? Kuinka paljon virtuaalimaailmassa voidaan harjoitella ryhmätöitä vaativissa tehtävissä. Ja onko työt samanlaisia kun mennään oikeaan työelämään ja kädet likaantuu oikeasti!

Eikä tässä vielä kaikki: Yhteishaun tukena voisi olla virtuaalimaailmassa tutustuminen eri ammatteihin kuuluviin työtehtäviin, kokeilemaan työtä “oikeassa/väärässä” ympäristössä.

Terveisin,

Ruuhkat

2 kommenttia:

  1. Tämä kirjoitus jätti tiedonjanon. Missä vaiheessa käytänössä ollaan ja kenellä on hyviä esimerkkejä?

    VastaaPoista
  2. Jos virtuaalinen oppimisympäristö korvaisi kokonaan käytännön harjoittelun oikeissa työympäristöissä, niin asiasta mitään tietämättömänä herää välittömästi muutamia kysymyksiä. Saako virtuaalisessa oppimisympäristössä esimerkiksi tuntuman hiuksista? Eli oppisiko opiskelija virtuaalisessa oppimisympäristössä tunnistamaan hennon, normaalin ja paksun hiuksen? Äkkiseltään ajattelisin, ettei virtuaalisella oppimisympäristöllä voida kokonaan korvata oikeissa työtehtävissä syntyvää kokemusta...vai voisiko opiskelijoilla olla hanskat, jotka loisivat tuntemuksia hiusten vahvuuksista?
    Ymmärrän kyllä simulaattorit metsäkoneenkuljettajan ja lentäjien koulutuksissa, mutta en haluaisi nähdä virtuaalisen maailman korvaavan kokonaan käytännön harjoittelua ja työtä oikeissa työympäristöissä. Silloin kun esim. virtuaalisten lasien käyttö on perusteltua niin ok, mutta virtuaalisuudesta ei saisi tulla itsetarkoitusta.
    -Päivi Lakso-

    VastaaPoista